Desfasurarea cursurilor pentru obtinerea atestatelor profesionale - Manageri Transport:
IN LUNA SEPTEMBRIE OCTOMBRIE 2017

Cursuri / Locatia / Perioada curs

MANAGERI TRANSPORT VASLUI 11-29.09.2017
ATENTIE:
INSCRIERILE SE FAC CU DATA DE 10.04 LA NR TEL 0727878383 sau 0728/142999

EXAMEN 01.10.2017

 

Conform REGULAMENTUL (CE) nr. 1071/2009 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN AL CONSILIULUI din 21 octombrie 2009:

 

Manager de transport inseamna o persoana fizica angajata a unei intreprinderi sau, in cazul in care respectiva intreprindere este persoana fizica, chiar persoana in cauza sau, in cazul in care se prevede in mod expres, o alta persoana fizica desemnata de intreprinderea respectiva prin contract si care conduce permanent si efectiv activitatile de transport ale intreprinderii respective;

..................................................

 

Articolul 3 - Cerinte pentru a exercita ocupatia de operator de transport rutier

 

(1) Intreprinderile care exercita ocupatia de operator de transport rutier trebuie:

(a) sa aiba un sediu real si stabil pe teritoriul unui stat membru;

(b) sa aiba o buna reputatie;

(c) sa aiba capacitatea financiara adecvata; si

(d) sa aiba competenta profesionala necesara.

(2) Statele membre pot decide sa impuna cerinte suplimentare,care trebuie sa fie proportionale si nediscriminatorii, pe care intreprinderile trebuie sa le indeplineasca pentru a exercita ocupatia deoperator de transport rutier.

 

Articolul 4 - Managerul de transport

 

(1) O intreprindere care exercita ocupatia de operator de transport rutier desemneaza cel putin o persoana fizica, managerul de transport, care indeplineste cerintele prevazute la articolul 3 alineatul (1) literele (b) si (d) si care:

(a) conduce permanent si efectiv activitatile de transport aleintreprinderii;

(b) are o legatura autentica cu intreprinderea, cum ar fi aceea dea fi un angajat, director, proprietar sau actionar al acesteia,sau administreaza intreprinderea sau, in cazul intreprinderiipersoana fizica, este insasi persoana respectiva; si

(c) este rezident in Comunitate.

(2) In cazul in care o intreprindere nu indeplineste cerinta privind competenta profesionala stabilita la articolul 3 alineatul (1)litera (d), autoritatea competenta poate sa ii acorde autorizatia deexercitare a ocupatiei de operator de transport, fara a fi desemnatun manager de transport in conformitate cu alineatul (1) dinprezentul articol, cu conditia ca:

(a) intreprinderea sa desemneze o persoana fizica rezidenta in Comunitate care indeplineste cerintele stabilite la articolul 3alineatul (1) literele (b) si (d) si care este indreptatita in temeicontractual sa indeplineasca, in numele intreprinderii, atributii de manager de transport;

(b) contractul dintre intreprindere si persoana mentionata la litera (a) sa precizeze sarcinile pe care aceasta din urma trebuie sa le indeplineasca permanent si efectiv si sa indice responsabilitatile care ii revin persoanei respective in calitate demanager de transport. Sarcinile care trebuie precizate includ,in special, coordonarea activitatilor de intretinere a vehiculelor, verificarea contractelor si a documentelor de transport,contabilitatea de baza, alocarea incarcaturilor sau a serviciilor pentru fiecare conducator auto si vehicul si verificarea procedurilor de siguranta;

(c) in calitate de manager de transport, persoana mentionata lalitera (a) poate sa conduca activitatile de transport a cel multpatru intreprinderi diferite, efectuate cu ajutorul unui parc cuo capacitate maxima combinata de 50 de vehicule. Statele membre pot decide sa diminueze numarul intreprinderilorsi/sau numarul total de vehicule din parcul gestionat de persoana respectiva; si

(d) persoana mentionata la litera (a) indeplineste sarcinile precizate in exclusivitate in interesul intreprinderii, iar responsabilitatile acesteia sunt exercitate in mod independent fata deorice intreprinderi pentru care intreprinderea in cauza efectueaza operatiuni de transport.

(3) Statele membre pot decide ca un manager de transportdesemnat in conformitate cu alineatul (1) nu poate fi in acelasitimp desemnat in conformitate cu alineatul (2) sau ca poate fi astfel desemnat numai in ceea ce priveste un numar de intreprinderi sau un parc de vehicule care nu depaseste limitele stabilite la alineatul (2) litera (c).(4)

Intreprinderea informeaza autoritatea competenta referitorla managerul (managerii) de transport desemnat (desemnati)

 

..............................................

 

LISTA MATERIILOR MENTIONATE LA ARTICOLUL 8 - Conditii referitoare la cerinta privind competenta profesionala

 

Cunostintele care trebuie luate in considerare pentru constatarea competentei profesionale de catre statele membre trebuie sa se refere cel putin la materiile prevazute in prezenta lista, respectiv pentru transportul rutier de marfa si pentru transportul rutier de persoane. Referitor la aceste materii, candidatii operatori de transport rutier trebuie sa atinga nivelul de cunostinte si aptitudini practice necesare pentru a conduce o intreprindere de transporturi.

 

A.Elemente de drept civil

In domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, candidatul trebuie, in special:

  • sa cunoasca principalele contracte utilizate in activitatile de transport rutier, precum si drepturile si obligatiile care decurg din acestea;
  • sa fie capabil sa negocieze un contract cu valabilitate legala, si anume in ceea ce priveste conditiile de transport.

 

In domeniul transportului rutier de marfa:

  • sa poata sa analizeze o reclamatie a mandantului referitoare la daunele rezultand fie din pierderile sau avariile survenite in legatura cu marfurile in cursul transportului, fie din intarzierea la livrare, precum si efectele acestei reclamatii asupra raspunderii sale contractuale;
  • sa cunoasca normele si obligatiile care decurg din conventia CMR referitoare la contractul de transport international rutier de marfa.

 

In domeniul transportului rutier de persoane:

  • sa poata sa analizeze o reclamatie a mandantului sau referitoare la daunele produse persoanelor sau bagajelor acestora in timpul unui accident survenit in cursul transportului sau referitor la daunele datorate intarzierii, precum si efectele acestei reclamatii asupra responsabilitatii sale contractuale.

 

B. Elemente de drept comercial

In domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, candidatul trebuie, in special:

  • sa cunoasca conditiile si formalitatile prevazute pentru exercitarea comertului si obligatiile generale ale comerciantilor (inmatriculare, registre comerciale etc.), precum si consecintele falimentului;
  • sa aiba cunostinte corespunzatoare cu privire la diversele forme de societate comerciala precum si la normele acestora de constituire si functionare.

 

C. Elemente de drept social

In domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, candidatul trebuie, in special:

  • sa cunoasca rolul si functionarea diferitelor institutii sociale care intervin in sectorul transportului rutier (sindicate, comitete de intreprindere, delegati ai personalului, inspectori ai muncii etc.);
  • sa cunoasca obligatiile angajatorilor in ceea ce priveste securitatea sociala;
  • sa cunoasca regulile aplicabile contractelor de munca referitoare la diferitele categorii de muncitori ai intreprinderilor de transport rutier (forma contractelor, obligatiile partilor, conditiile si durata muncii, concediile platite, remuneratia, desfacerea contractului);
  • sa cunoasca normele aplicabile in ceea ce priveste perioadele de conducere, perioadele de repaus si timpul de lucru
  • sa cunoasca normele aplicabile in materie de calificare initiala si formare continua a conducatorilor auto

 

D. Elemente de drept fiscal

In domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, candidatul trebuie sa cunoasca, in special, regulile referitoare la:

  • taxa pe valoare adaugata (TVA) pentru serviciile de transport;
  • taxa de circulatie a vehiculelor;
  • taxele asupra anumitor vehicule utilizate pentru transportul rutier de marfa, precum si la taxele de trecere si taxele de utilizare pentru folosirea anumitor infrastructuri;
  • impozitele pe venit.

E. Gestiunea comerciala si financiara a intreprinderii

In domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, candidatul trebuie, in special:

  • sa cunoasca dispozitiile legale si practicile privind utilizarea cecurilor, a cambiilor, a biletelor la ordin, a cartilor de credit si a altor mijloace sau metode de plata;
  • sa cunoasca diferitele forme de credit (bancare, documentare, depozite de garantare, ipoteci, leasing, de inchiriere, factoring etc.), precum si sarcinile si obligatiile care decurg din acestea;
  • sa stie ce este un bilant, cum se prezinta acesta si sa il poata interpreta;
  • sa poata citi si interpreta un cont de profit si pierderi;
  • sa poata proceda la analiza situatiei financiare si a rentabilitatii intreprinderii, mai ales pe baza indicatorilor financiari;
  • sa poata elabora un buget;
  • sa cunoasca diferitele elemente ale pretului de cost al intreprinderii (costuri fixe, costuri variabile, fonduri de exploatare, amortismente etc.) si sa le poata calcula pentru fiecare vehicul, kilometru, calatorie sau tona;
  • sa poata realiza o organigrama referitoare la tot personalul intreprinderii si sa organizeze planuri de lucru etc.;
  • sa cunoasca principiile marketingului, ale publicitatii si ale relatiilor publice, inclusiv ale serviciilor de transport, ale promovarii vanzarilor si ale elaborarii fisierelor de clienti etc.
  • sa cunoasca diferitele tipuri de asigurari proprii transporturilor rutiere (asigurari de raspundere, de viata, asigurarea bunurilor, a bagajelor), precum si garantiile si obligatiile care decurg din acestea;
  • sa cunoasca aplicatiile electronice de transmitere de date in domeniul transportului rutier.

 

In domeniul transportului rutier de marfa:

 

  • sa poata aplica regulile referitoare la facturarea serviciilor de transport rutier de marfa, precum si sa cunoasca semnificatia si efectele Incoterms;
  • sa cunoasca diferitele categorii de auxiliari ai transportului, rolul, functiile si eventual statutul lor.
  • In domeniul transportului rutier de persoane:
  • sa poata aplica regulile referitoare la tarife si formarea preturilor in transporturile publice si particulare de persoane;
  • sa poata aplica regulile referitoare la facturarea serviciilor de transport rutier de persoane.

 

 

F. Accesul la piata

In domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, candidatul trebuie, in special:

  • sa cunoasca reglementarile profesionale pentru transporturile rutiere pentru terti, pentru locatia vehiculelor industriale, pentru subcontractare, in special normele referitoare la organizarea oficiala a profesiei, la accesul la aceasta, la autorizatiile pentru transporturile rutiere intracomunitare si extracomunitare si la control si sanctiuni;
  • sa cunoasca reglementarile referitoare la infiintarea unei intreprinderi de transport rutier;
  • sa cunoasca diferitele documente cerute pentru executarea serviciilor de transport rutier si sa poata aplica procedee de verificare pentru a asigura prezenta, atat in intreprindere, cat si la bordul vehiculelor, a documentelor corespunzatoare privind fiecare transport efectuat, si anume a documentelor referitoare la vehicul, la conducatorul auto, la marfa sau la bagaje.

 

In domeniul transportului rutier de marfa:

  • sa cunoasca regulile referitoare la organizarea pietei transporturilor rutiere de marfuri, la casele de expeditie, la logistica;
  • sa cunoasca formalitatile in momentul trecerii frontierelor, rolul si sfera de actiune a documentelor T si carnetelor TIR, precum si obligatiile si responsabilitatile care decurg din utilizarea acestora.

 

In domeniul transportului rutier de persoane:

  • sa cunoasca regulile referitoare la organizarea pietei transporturilor rutiere de persoane;
  • sa cunoasca regulile pentru crearea serviciilor de transport si sa poata elabora planuri de transport.

 

G. Standarde tehnice si aspecte tehnice ale functionarii

In domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, candidatul trebuie, in special:

  • sa cunoasca regulile referitoare la masa si la dimensiunile vehiculelor din statele membre, precum si procedurile referitoare la transporturile exceptionale care deroga de la aceste reguli;
  • sa poata alege in functie de nevoile intreprinderii vehiculele, precum si elementele acestora (sasiu, motor, sisteme de transmisie, sisteme de franare etc.);
  • sa cunoasca formalitatile referitoare la omologarea de tip, inmatricularea si inspectia tehnica a acestor vehicule;
  • sa poata lua in considerare masurile care trebuie luate pentru lupta impotriva poluarii aerului cu emisiile autovehiculelor, precum si a zgomotului lor;
  • sa poata elabora planuri de mentenanta periodica a vehiculelor si a echipamentelor acestora.

 

In domeniul transportului rutier de marfa:

  • sa cunoasca diferite tipuri de manevrare si de incarcare (haioane, containere, paleti etc.) si sa poata aplica procedee si dispozitii referitoare la operatiunile de incarcare si descarcare a marfurilor (repartizarea incarcaturii, legare, fixare, calare etc.);
  • sa cunoasca diferitele tehnici de transport combinat rutier-feroviar;
  • sa poata pune in aplicare procedurile necesare pentru respectarea normelor referitoare la transportul de marfuri periculoase si al deseurilor
  • sa poata pune in aplicare procedurile necesare pentru respectarea normelor privind transportul de alimente perisabile, in special a celor care decurg din acordul referitor la transporturile internationale de alimente perisabile cu masini speciale destinate acestor transporturi (ATP);
  • sa poata pune in aplicare procedurile necesare pentru respectarea regulamentelor privind transporturile de animale vii.

 

H. Siguranta rutiera

In domeniul transportului rutier de marfa si de persoane, candidatul trebuie, in special:

  • sa cunoasca calificarile cerute pentru conducatorii auto (permis de conducere, certificate medicale, atestari ale competentei etc.);
  • sa poata adopta masurile necesare pentru a se asigura ca toti conducatorii auto respecta regulile, interdictiile si restrictiile de circulatie in vigoare in diferite state membre (limitari de viteza, acordarea prioritatii, oprire si stationare, folosirea farurilor, semnalizarea rutiera etc.);
  • sa poata elabora dispozitii destinate conducatorilor auto privind verificarea normelor de siguranta referitoare, pe de o parte, la starea materialului de transport si a echipamentului sau si a incarcaturii si, pe de alta parte, la conducerea preventiva;
  • sa poata instaura proceduri de conduita in caz de accident si sa puna in aplicare proceduri corespunzatoare pentru a evita repetarea accidentelor sau a incalcarilor grave;
  • sa poata pune in aplicare procedurile necesare pentru arimarea in siguranta a marfii si sa cunoasca tehnicile corespunzatoare.

In domeniul transportului rutier de persoane

  • sa aiba cunostinte de geografie rutiera a statelor membre.

 

II. ORGANIZAREA EXAMINARII

Statele membre vor organiza o examinare scrisa obligatoriu pe care il pot completa cu o examinare orala pentru a verifica daca candidati la ocupatia de operatori de transport rutier poseda nivelul de cunostinte cerut pentru materiile indicate in partea I si, mai ales, capacitatea de a utiliza instrumentele si tehnicile corespunzatoare si de a indeplini sarcinile de executie si de coordonare prevazute.

(a) Examinarea scrisa obligatorie consta in doua probe, si anume:

(i) intrebari scrise comportand fie intrebari cu mai multe variante de raspuns (patru raspunsuri posibile), fie intrebari cu raspuns direct, fie o combinatie a celor doua sisteme;

(ii) exercitii scrise/studii de caz.

 

Durata minima a fiecarei probe va fi de doua ore.

(b) In cazul in care se organizeaza o examinare orala, statele membre pot conditiona participarea la aceasta examinare de reusita la examinarea scrisa.

 

In masura in care statele membre organizeaza si o examinare orala, aceasta trebuie sa prevada pentru fiecare dintre cele trei probe o proportie a punctajului de minim 25 % si pana la 40 % din totalul punctelor acordate.

In masura in care statele membre organizeaza numai o examinare scrisa, ele trebuie sa prevada, pentru fiecare proba, o proportie a punctelor care nu poate fi mai mica de 40 % si nici mai mare de 60 % din totalul punctelor acordate.

Pentru toate probele, candidatii trebuie sa obtina o medie de cel putin 60 % din totalul punctelor acordate fara ca procentajul punctelor obtinute la fiecare proba sa fie mai mic de 50 % din punctele posibile. Un stat membru poate sa reduca procentajul de la 50 % la 40 % numai pentru o singura proba.

Baza de intrebari pentru examinarea teoretica in vederea atestarii ca Manager de transport marfa poate fi descarcata de aici iar pentru Manager transport persoane aici !